Nov.08, 2007 1:13
Even gebeurt er iets in de wereld van een Blogger, en de halve Blogosphere staat op zijn kop. Natuurlijk, het is best interessant om het een tijdje te volgen en de verschillende meningen te lezen. Alhoewel, verschillende meningen. De meesten vinden het zelfde als een ander, en wijk je een beetje af van de standaard mening zul je dat merken. Opeens is er voor een kleine groep mensen bijna geen vrijheid van meningsuiting meer lijkt het wel. Die zelfde vrijheid van meningsuiting die op twee november nog in de spotlights stond , heeft opeens een andere draai gekregen. Vind je dat intellectueel eigendom een groot goed is, behoor je beter niet op het Net, of hoor je ver weg gestopt in een hut in niemandsland. Iedereen is opeens in staat hele lappen tekst te schrijven, en dat zou dan ook gelijk altijd zo moeten zijn. Handen af van het intellectuele eigendom!
Voor Mannie maakte ik een menuutje voor in zijn sidebar, en ik heb zelf ook maar gelijk gebruik gemaakt van het script wat je onder aan de site kunt zien. Ik ga het nog verplaatsen en zo denk ik, maar heb nu nog even andere dingen te doen. Wel heb ik een idee natuurlijk hoe een ander er uit moet gaan zien. Ik vraag me trouwens af wie van jullie zelf het design maakt, of wie er gebruik maakt van kant en klare designs. En wie er zelf ook hele scripts schrijft. En als je dan kiest voor kant en klaar, zijn er dan dingen die je mist ...
November 8th, 2007 on 01:55
Yeps ik werk hier met hulp van VIP het bevalt me wel..maar ik zou toch nog wel iets meer zelf willen veranderen..er kan heel veel..maar je weet het kan altijd beterder..;-)
November 8th, 2007 on 08:06
Ik heb de layout zelf gemaakt, althans een script van dynamic drive voor een 3 koloms layout aangepast. Voor de rest maak ik nog gebruik van kant en klare plug-ins. En inderdaad, als je kiest voor kant en klaar is het voor mijn gevoel toch altijd een kwestie van compromissen sluiten.
November 8th, 2007 on 09:04
Ik kan niet ontdekken wat je bij Mannie hebt toegevoegd maar dat kan het vroege tijdstip zijn
Ik maak gebruik van een kant en klaat design waar ik wel steeds meer 'eigen' dingen in verwerk. Gisteravond 'mistte' ik nog de mogelijkheid om slechts één enkel filmpje van You tube te plaatsen in het schrijfgedeelte. Ook zou ik nog wel wat aanpassingen in de header willen maar helaas zijn de mogelijkheden nog steeds een beetje beperkt. Maar voor een beginnende blogger is een kant en klaar design prima, gaande weg krijg je (mbv u zelves) steeds meer vertrouwen het naar eigen wens te maken. Trouwens onderaan deze site zie ik ook geen veranderingen...
Eerst maar eens koffie !
November 8th, 2007 on 10:04
ik blog zoals ik altijd gedaan heb.....nèt niet intellectueel...ik moet wel mijn eigen grenzen bewaken daarvoor..;-)
November 8th, 2007 on 12:06
Dat intellectuele gebeuren is helemaal langs mij heen gegaan ben ik bang... Ik begrijp hieruit dat alles wat je op internet plaatst, vrij gebruikt mag worden?
Ik maak gebruik van Pivot (kant en klare gratis blogsoftware) maar heb mijn sitelay-out helemaal zelf gemaakt. Een aantal softwarematige dingen heb ik met behulp van het pivotforum (zeer behulpzaam daar) weten aan te passen.
November 8th, 2007 on 12:07
Downer heeft me ooit geholpen met de opzet. Kleine veranderingen kan ik wel, maar de boel helemaal omgooien begin ik maar niet aan, ik vind het best zo.
November 8th, 2007 on 12:40
Als iemand en gedicht van mij zou plaatsen met duidelijke bronvermelding, naam en website, heb ik er geen enkel probleem mee. Zo gaat het in de vakliteratuur al zolang die bestaat en zo hoort het ook.
November 8th, 2007 on 13:16
En ik ben heel blij met het scriptje
.
. Wat dat andere betreft, tjah daar heb ik eigenlijk niet over na gedacht, zou ook eigenlijk helemaal niet moeten
Ik gebruik ook meestal wel kant en klare designs, wel ga ik er dan van alles zelf in proberen te veranderen. Ook ik gebruik pivot, er zijn wel een paar templates voor pivot maar helaas is wordpress wat dat betreft veel beterder, het net sterft van de templates voor wordpress
November 8th, 2007 on 13:58
De rechthebbenden van het intellectueel (lees creatief) eigendom moeten de gewone rechtsgang bewandelen om hun rechten beschermd te laten.In zee gaan met een boevenbende zoals Cozzmoss helpt hen niet echt omdat ze ook die club moeten betalen. Copyright is een wetsartikel dat ook nog wel eens wordt ingezet als middel van censuur. Zoals de Staat doet met Mein Kampf bijvoorbeeld.
November 8th, 2007 on 14:47
@ Martin, Er kan idd heel veel...:-)
@ Frank, Dat denk ik ook ja..over die compromieen..
@ Mike, Duh, Het menu bij mannie is het menu:-) EN hier op de site heb je het zoekveld, en daaronder about, en recent postings
@ Nightfall, Hahahahaha ja dat is ook weer zo
@ Belinda, nee nee, maar het werd behoorlijk opgeblazen, en er zijn mensen die dat wel denken en willen..
@ Ria, Door Downer ben ik ooit op het idee gekomen om een en ander aan opleiding te gaan doen
@ Marius, Dat is op zich ook prima, ik heb het hier over software en Internet apps..
@ Mannie, Het ziet er ook tof uit:-)
@ Leibele, Wees gerust...:-)
November 8th, 2007 on 14:51
@ Nightfall, ik doe net als jij, heb mijn eigen normen en waarden... en blog wat ik wil.
November 8th, 2007 on 16:21
Hè Redstar, kun je dat ook even bij mij melden, heb ik NET mijn lijstje "links over dit thema" aangevuld tot 30, kom JIJ met nr 31
Maar zonder gekheid, - ik denk dat de meeste mensen uiteindelijk hetzelfde doel voor ogen hebben als ......Cozzmoss: eerlijk verdienen aan EIGEN werk.
Alleen ontbreekt het Fair Use-beginsel in de huidige wet, waardoor de huidige wet om "uitholling" vraagt. Ik bedoel: wil je Non-profit en Educatieve organisaties toestaan een werk te gebruiken voor Puur Non-profit en Educatieve doeleinden, dan moet je afwijken van de formele wet: dan moet je met de hand over het hart strijken.
Formeel dan. Omdat de formele wet dit formeel niet toestaat
Een wet die zo in elkaar zit, is niet te handhaven. Dat zie je ook met de fietslichtjes gebeuren, op dit moment. (Die moeten op fiets gemonteerd zitten, maar "mogen" in sommige provincies ook op mouw e.d.) Terecht ontstaat daarover ophef: de techniek en de maatschappelijke ontwikkelingen hebben de wet ingehaald.
Als je de wet dan niet aanpast, begeef je je in een schemergebied. Dan ontstaan er excessen.
Dat is waarover mijns inziens deze discussie gaat. En uiteindelijk heeft iedereen, ook Cozzmoss, baat bij heldere wetgeving. Jij en ik willen niet dat anderen ons werk gebruiken om geld mee te verdienen.
En volgens precies datzelfde gevoel, zou ik niet willen dat een Co$$mo$$ *mijn* gederfde honorarium (50% aftrek van Alle Kosten) opstrijkt.
November 8th, 2007 on 16:31
Zeg Redstar, waar zijn mijn Returns alias BR's? hoe komt het dat jouw reacties wel keurige witregels vertonen en ze wegvallen in de mijne?
En om je laatste vraag ook te beantwoorden: alles aan mijn site is zelfgemaakt, design, code - *helaas,* moet ik daarbij zeggen. E. beloofde me ruim 5 jaar geleden een script, maar heeft er geen tijd voor, en sindsdien maak ik zelfs de RSS-feed handmatig.... ;-( Een klein beetje opmaak zit in een INCLUDE, php3-niveau, meer kan ik zelf niet ;-}
Als ik iets citeer, citeer ik wat ertoe doet. Door de CiNNeR-zaak heb ik in alle 7 citaten van de laatste 5 jaar aangegeven hoeveel woorden er zijn weggelaten, -dat was akelig veel werk. Maar stel je voor dat de journalist nog gaat klagen dat zijn tekst wel slechts ten dele geciteerd is, maar dat je geen idee krijgt wat je mist, omdat er hele lappen uit het artikel ontbreken. Nu weet de lezer in elk geval: "Oh het artikel is nog 920 woorden langer dan dit citaatje. (Misschien moet ik het toch maar bestellen bij de betreffende krant."
November 8th, 2007 on 16:33
ik ben bij web-log.nl weggegaan ten tijde van De Balk en heb nu m'n eigen domein, eigen design en het draait op wordpress. zelf scripten vind ik vies veel werk en mijn css-kennis is ook niet je-van-het. html-en vinnik nog wel pret, maar dat doe ik dan weer elders...
November 8th, 2007 on 16:42
@ Jolie, Oeps sorry ? Ook ik wil duidelijkheid hierover idd. Ik wil mijn werk beschermd zien, en dat is vrij normaal neem ik aan. Wil ik iets gratis doen, dan is dat altijd nog mijn eigen keus, maar wil ik betaald zien voor bepaald werk is dat vrij logisch. De wet is wat software betreft duidelijk, maar ook weer niet. Dat komt omdat dit een aanvulling op de bestaande wet is, maar in principe ben ik eigenaar van door mezelf gemaakt werken(voor een behoorlijk lange periode) en mijn eigenwerk wordt door de belastingdienst voorzien van een stempel, en dat ligt hier in de kast.
Cozzmoss is een organisatie die 50 % van de inkomsten opstrijkt,en dit lijkt mij ook meer op een voortvloeisel uit de doorgeslagen graaicultuur. Toch vind ik dat Bloggers best in staat moeten zijn zelf teksten te schrijven. Ook al schrijf je over een gebeurtenis die in de pers belicht wordt, zolang je het zelf schrijft heb je nergens geen last van..
Ps: Die keurige witregels zijn een privilege omdat ik eigenaar ben ? Daar zit ook nog wat werk in zodat iedereen dat kan gebruiken alhier.
November 8th, 2007 on 16:51
@ Inge, Web-log.nl is niet echt prettig geworden nee. Ooit ben ik daar ook begonnen
November 8th, 2007 on 17:12
Denk dat het juist goed is dat de blogosphere eventjes op zijn kop staat (en het is erg relatief trouwens). Het gaat daarbij ook niet om mij of die zaak maar om het principielere punt dat huidige maatschappij opgescheept zit met een verouderde wet die zijn doel aan het voorbij schieten is. iets waar de hele blogosphere mee te maken heeft.
Je draagt als optie aan zelf te herschrijven en dat is ook het algemene devies. Maar meteen ook een lapmiddel. Sommige artikelen zouden beter zijn intakt maar worden herschreven niet om het eigen werk te maken, maar om geen last te hebben van een wet. beter likt mij dan om een wet aan te passen zodat die aansluit op huidige ontwikkelingen.
Let wel, dat denk ik dan vooral in verband met nieuwsberichten.
November 8th, 2007 on 17:20
Ik schrijf en doe gewoon mijn eigen ding. Wat er zoal gebeurd in het webloglandje hou ik eigenlijk totaal niet bij, puur omdat het me geen ruk uitmaakt wat bepaalde pisnichterige weblogs over anderen te zeuren hebben. Verder doe ik mij design zelf, maar dat wist je al ;o) Hier en daar pas ik wat scripts aan naar mijn eigen wensen. Maar zelf een script schrijven heb ik nog nooit gedaan, heb er ook de tijd niet meer voor om me daar eens goed in te verdiepen, helaas.
November 8th, 2007 on 17:40
Ik maak gebruik van typepad bij web-log maar we zijn vrij in het gebruik van scripts en dat doe ik dan ook vollop...(ik maak ze meestal niet zelf maar pas ze wel naar mijn log aan)
November 8th, 2007 on 18:53
In beginsel heb je volledig gelijk wat intellectuele eigendom betreft aan andere kant vind ik wel dat je iemand gewoon mag citeren.
Ik maak nu gebruik van een template die volledig is verbouwd.
Ik maak gebruik voor een andere website eigen design template en code. Ik heb of beter gezegd neem ik de tijd niet om van begin af aan iets te scripten maar met knippen en plakken kom je snel aan gewenste resultaat.
November 8th, 2007 on 19:11
Ik zit sinds kort op plakkerdeplak van Patrick waar heel veel mogelijk is , meer dan op punt schijnt.Heb een layout uitgezocht en zou graag een andere header erin willen met mijn naam en volgens jou kan dat dus toch las ik. Heb er een gehad van Zwamneus want zelf ben ik daar niet handig in.Plugins installeert Patrick dan ook dus ik zal me er toch eens in moeten gaan verdiepen.
Groetjes van Roos
November 8th, 2007 on 19:14
Ik gebruik geloof ik een standaard. Ik heb mijn wensen kenbaar gemaakt bi mijn sponsor en zo ziet mijn site er nu ook uit.
Ik mis het niet kunnen plaatsen van Youtube of andere filmpjes en FF gebruikers kunnen niet reageren op mijn log.
November 8th, 2007 on 19:56
lappen tekst is aan mij al nooit besteed:-)
heb zo soms mn ideeen maar is niet altijd mogelijk op punt:-(
November 8th, 2007 on 22:19
@ Redstar, ach, ik moet zo vroeg ook helemaal niet jouw blog tot me nemen. Op dat tijdstip is net Brillies blog geestelijk haalbaar, als er niet te heftige digitale beelden gebruikt worden
November 8th, 2007 on 23:09
Natuurlijk is alles puur op mijn blog.
November 8th, 2007 on 23:44
@ Cinner, Of het goed is weet ik niet. Wel dat er eens flink over wordt nagedacht.
@ Predator, Yups, Van jou weet ik dat ja
@ Jager, Oke, dus Web-log is wat scripts aangaat wel vrij.. Das wel fijn natuurlijk..
@ Nick, Citeren zeker weten. Maar dan de vraag hoe groot mag een citaat zijn. Daar lopen de meningen ook over uiteen..
@ Roos, Yep, volgnes mij kan dat zeker. Ik weet niet of je zelf ergens bij kan qua lay-out, anders Patrick even vragen..
@ Youke, Je e-mail klopt niet he, wat je gebruikt? Misschien heb ik een oplossing..
@ Pleeboy, Nee punt is erg beperkt. Lappen tekst, nee jij hebt ander content die ook goed te pruimen is..
@ Mike, Hehehehe ;-D
@ Brillie, Wat bedoel je met puur? daar kan je alle kanten mee op.
November 8th, 2007 on 23:46
Ik ben een prutser en bedenk dus zelf scripts e.d. Vroegers kon ik dat alleen doen op m'n website en tegenwoordig is dus ook veel binnen webminlog mogelijk. Hun CMS heb ik grotendeels uitgezet. Dat is echt pet, dan type ik liever direct de html-tags erbij.
Als het om de inhoud gaat, dan was dat op mijn website de hoofdzaak en op webminlog een bijzaak. Inmiddels heb ik er zoveel opgeklad dat dat laatste niet echt meer waar is.
Op beide staat dat naar hartelust mijn verzinsels geleend mogen worden. Liever van mij dan van een ander denk ik dan. Werk er van maken lijkt me onbegonnen werk en als iets mag dan doen mensen het niet.
Maar ik heb makkelijk tikken, ik doe dit als hobby en hoef/wil er niet van leven.
November 8th, 2007 on 23:50
Ik vind het wel leuk als er af en toe wat gebeurt in het bloggers wereldje.
November 9th, 2007 on 00:08
Alleen het geschrevene en de foto's zijn puur bij mij. De rest komt (met dank aan http://www.camarados.com) van pivot. Ik heb er helaas geen tijd voor. Oja de header is (op eigen initiatief) gemaakt door http://www.rickdekikker.com. De letters zijn van mij...
Je hebt gelijk overigens, IE is een groot goed en het moet beschermd worden. Alleen moet je niet zeuren zodra er bronvermelding aan te pas komt. Maar genoeg hierover: waai je al weg in Zeeland?
November 9th, 2007 on 00:20
Ach, ik schrijf gewoon wat ik schrijven wil, en gelukkig heb ik geen weblog meer waar ik echt mee bezig ben. Ik heb er nog twee, puur voor info, eurabia en een muzieklog. haha, die ik helaas verwaarloos. Wanneer je citeert, geef dan bronvermelding, is wel zo netjes.
Ik maak gebruik van standaard lay-out, ik begin me nu wat te verdiepen in php, ik wil eigenlijk mijn eigen lay-out maken.....
November 9th, 2007 on 00:23
@Redstar zo is het maar net..;-)
November 9th, 2007 on 00:25
mijn layout is van wordpress
November 9th, 2007 on 01:31
@ Xiwel, een prutser? dat zeg je toch niet van jezelf..
@ Pascal, ow ik ook wel hoor
@ HKH,
, nee hetwegwaaien valt reuze mee, maar de wind is best pittig. Wel erg hoog water, maar niet echt golven..
@ Monique, PHP is heerlijke taal..
@ Martin,
@ Liesbeth, Oke, maar die van jouw is wel erg mooi vind ik..
November 9th, 2007 on 02:00
Dat klopt, ik ben daar erg goed in...
November 9th, 2007 on 13:38
Ooit ben ik begonnen op weblog met de doldwaze kleuren paars, roze, blauw en rood en die heb ik nog steeds. Verder design bestat uit af en toe een plaatje vervangen, meer niet.
November 9th, 2007 on 17:36
Toe ik zag dat je ging spuien was ik verheugd, maar je stelt alweer een hoop vragen die ik niet onbeantwoord kan laten. Ik neem aan dat ze zaak Cinner was, Toch ! Boete betaald einde zaak
Helaas kan ik geen centimeter scrip schrijven, als zit ik vaak daar in te klooien en proberen te begrijpen waar wat en hoe. Ik gebruik altijd een template en ga zo door tot alles naar de knoppen is, of uiteindelijk naar mijn zin is. Je moet toch roeien met de riemen die je hebt.
November 9th, 2007 on 18:55
Ik ben nog maar nét zover dat ik ongeveer weet wat er met een script bedoeld wordt en ik weet niet of je over een script kan spreken bij de maniet waarop ik mijn gelinkte loggers aan een button gekoppeld op de site zet ! If so ...... dán ga ik U tegen mezelf zeggen want dán maak ik dus wel eens een script !Maar ja ,dit heb ik afgekeken na de html verbouwing bij web-log ongeveer een jaar geleden .
Ergens héél ver in mijn achterhoofd zou ik best graag helemaal zelf een site willen leren "bouwen" , zie jij dat nog gebeuren denk je?
Ik eigenlijk niet , hahahaha !
groetjes , Riet
November 9th, 2007 on 21:10
Dat is afhankelijk van de onderwerp. Ik vind wel dat er duidelijk moet staan of je mag citeren of niet.
November 10th, 2007 on 00:21
Ik maak m'n layouts zelf, heb eergisteren nog een nieuwe online gezet
M'n weblogscript heb ik niet zelf geschreven (Movable Type), maar ik kan opzich wel het een en ander in PHP.
November 10th, 2007 on 02:49
Ik gebruik als basis een standaard tempplate van Blogger, maar heb er zelf wel het een en ander aan gesleuteld. Veel verder dan wat ik nu bereikt heb reikt mijn kennis trouwens niet.
Ik beperkt me overigens iha tot citaten waar ik dan wel duidelijk een eigen commentaar of visie bij schrijf, het rechtstreeks copiëren van artikelen die al elders te lezen zijn vind ik nogal zinloos, dan kan ik net zo goed een lijst met koppen en links op mijn log zetten.